Tjollahopp i mörkret

Då har man jobbat ännu en helgdag.. Det var iaf gött att kunna ta bilen till jobbet imorse, slippa gå upp tjugo i sex för att hinna med en buss som går tio över sex. imorse gick jag istället upp tio över sex! :)
Skulle slutat ett, men precis som igår, så kom jag inte hem då... jag tog betalt till halv två. men jag var kvar till tjugo i tre :P
Jag är nog för snäll! Skulle nog ha tagit betalt till kl två åtminstånde.. resten av tiden var det mycket prat med carita och eva på jobbet.. dock handlade snacket om jobbet..
Vi fuskade lite idag , haha! Egentligen ska inte grupperna längre sätta in vikarier förutom om det är på helg, eller ex det är söndag och någon ringer sig sjuk och säger att den inte kan jobba på måndag morgon. då får de göra en "akutansökan" till bemanningsenheten.. De får alltså skriva att "vi satte in My Holgersson mån 7/12 7-14 , vik för ex arne weise, anledning sjuk.. typ..
Men nu satte vi in mig imorgon kväll, fast man eg skulle ha väntat tills imorgon på morgonen med att anmäla det till vår assistent eva-lena som sedan gör en ansökan till bemanningsenheten som då sms-ar oss vikarier som kan jobba då.. men det skiter vi i ! ;) Jag hade redan anmält på min "bemanningssida" på nätet att jag kunde jobba imorgon.. så va fan, vad spelar det för roll vem som sätter in mig ? :S Bara skönare att veta om redan idag att jag ska jobba imorgon.. än att få sms på morgonen om att man ska jobba samma dag !
Jeje, kan hända att de blir sura på oss för att vi gjorde så.. Men som eva sa: - "skyll på mig, säg att det var jag som gjorde det. Jag har ju ändå sagt upp mig så jag skiter i om de blir sura, de kan stoppa upp det någonstans! " haha..
Tråkigt att eva ska sluta, hon är så rolig ! :) Dock jobbar hon bara typ 50-60% så man ser henne inte så ofta.. Men ju mer jag jobbar, destu större chans är det att man träffar på henne på jobbet ;) haha..

Det var en sak som hände hos en av våra brukare idag som var rätt obehagligt.. En svårt dement person var det.. I vanliga fall brukar jag lyckas väldigt bra där, trots att det är rätt motigt och kämpigt psykiskt och mentalt.. ibland är man allt nära att tappa behärskningen.. men iaf.. denna morgonen gick det inte alls så bra som det brukar.. det gick typ inte alls.. för på den senaste tiden har personen blivit mer och mer aggresiv, är vaken på nätterna och sover mest hela dagarna.. svårt att få den att förstå vad man ska göra när man är där osv.. Idag tyckte väl den personen att jag var en hotfull person för den eller något. Det som hände var iaf att personen hytte med näven åt mig flera gånger.. men han aldrig att slå. det har hänt förr, så det var jag beredd på. Men det som hände mer idag var att den tog upp en prydnadselefant och tänkte slå den i mitt huvud när jag satt på huk bredvid stolen som den satt på. som tur var hann jag se den och hejdade armen på brukaren mitt i luften. Den anhörige som närvarade blev jätte arg på brukaren och förklarade att så gör man inte osv. Men det är inte lätt att förklara sådan för en dement brukare, och det hjälper absolut inte att bli arg.. Sedan skulle jag igen försöka få på kläderna.. och det slutade med att den tog sitt pekfinger och petade mig rakt på min hals, hårt. det var ja inte beredd på så jag tappade luften för en sekund där och började hosta. då sa den anhörige att den absolut inte ville att jag skulle utsätta mig själv för sådant och tyckte att jag skulle få gå vidare till de andra brukarna jag hade. För det mesta är det ett trivsamt jobb, men ibland så är det inte en dans på rosor om man säger så..

Visst har man fått en och annan hotelse i jobbet, en och annat svärord åt sig, folk som har vart arga osv.. Men sedan har man även fått ett och annat frieri, mycket beröm, glada människor, kramar och uppskattning. Så man får ta det onda med det goda !

Det är trots allt ett jobb som handlar om att vårda människor, sjuka människor och ibland väldigt sjuka människor. Precis som en helt vanlig frisk människa kan ha bra och dåliga dagar, kan även de sjuka ha det. Det är något man lär sig med åren, och vissa saker kanske man lär sig vänja sig vid, andra kanske man aldrig vänjer sig vid.. Vissa saker kan man ta med en nypa salt, andra saker ska man absolut inte tolerera.


Ikväll kommer Joakim hem igen, han har varit och hälsat på familjen i sthlm hela helgen. Ska bli skönt att han kommer hem, har saknat honom! Saknat min mjuka, lena gosiga kille som jag håller om när jag ska sova :)

Kommentarer
Postat av: TinA

jag är inte direkt insatt i demens, men näe, det lät inte alls kul :S jag hoppas det gick bra för både dig o den anhörige ändå (och självklart brukaren) till slut.



Mys att joakim kommer hem =)

2009-12-06 @ 20:32:43
URL: http://egoism.blogg.se/

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0