Helgen och måndag.

Helgen gick vansinnigt fort och jag kände inte ens att det var helg.. jag var ju på praktiken hela dagarna och chillade som vanligt på kvällarna.. så det har inte märkts något närmvärt..
Men det som har märkts här i vårt hushåll är att det har varit första advent.. för vi har druckit "årets glögg", ätiti pepparkakor, kollat på "Mysteriet på Greveholm" och självklart har adventsljusstakarna åkt upp i fönstren :)
Någon mer som vi har gjort i helgen är faktiskt JULSKINKA! :) Min alldeles första engengjorda JULSKINKA!
Jag stoppade in den i ugnen för tillagning på lördagen efter middagen.. dock tog den lite längre tid än vad jag hade räknat med.. så strax efter kl 23.00 stod jag och skar bort fett och svål på en något halvt avsvalnad julskinka.. ingen tid för grilljering då inte.. Så den fick åka ut på balkongen medan vi borstade tänderna och sedan in i kylen..

Sedan hemma igen nästa dag efter praktiken var det dags att grilljera skinkan och självklart avnjuta en första skinksmörgås.. och den var uuuunderbar! Vi åt även risgrynsgröt :) Riktigt adventsmys :)

På praktiken hände det en hel del under helgen.. Jag har dels fått tagit venprover på en RIKTIGT människa, eller snarare två.. för första gången.. i skolan har vi bara fått testa på gummiarmar, och det kan egentligen inte alls jämföras och man har ingen som helst medkänsla för hur hårt man sticker den liksom :P Men nu har jag gjorde det på riktigt och det känns jätte coolt! och var super kul! :) Jag blir bara mer och mer förälskad i sjukhus och att jobba i sjukhusmiljö :)

Dock hände det två tråkiga saker.. en av våra patienter på vår sida av avdelningen gick bort.. skönt för den iof men aldrig kul när någon dör.. dock hade jag redan slutat för dagen då det hände, så jag vara inte närmvärt berörd på så vis.. men dagen där på dog en patient på andra sidan av avdelningen.. mitt på dagen under lunchtid.. hade dock inte tagit hand om denne patient. Men när personalen på den sidan höll på och gjorde iordning den för att anhöriga skulle komma och ta farväl och de nästa var klara fick jag komma in och titta.. det var den första människan som jag såg död.. det kändes lite speciellt.. jag visste inte om jag skulle vara ledsen för att personen dött, eller om jag skulle vara glad för att den äntligen fick avsluta sitt lidande..

Ja, det har varit en händelserik helg på många vis, och jag hoppas på en ny händelserik vecka!


Kommentarer
Postat av: Emma [loveshaped]

Hej! Hinner du ses något under den kommande veckan för lite julmys hos mig? Jag tänkte om det kanske skulle kunna gå att samla alla någon dag! :P Kram!

2010-11-30 @ 08:25:03
URL: http://loveshaped.blogg.se/

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0