Dietistbesöket

Idag har jag alltså varit iväg på gruppinfon ifrån dietisten.. Vi fick en massa info, mycket jag har läst mig till förut, hört av andra osv, men det var ändå bra att höra det ifrån vår dietist också. :)
Det var inte bara en dietist med, det var faktiskt två, haha! Sedan var det en kirurg som assisterar vid många operationer som kunde svara på frågor kring den osv..
Jag ställde frågan om det här med p-piller osv.. om det påverkas av operationen. På det svarade hon NEJ, det finns inget samband med att det skulle försämmra effekten utav preventivmedel i tablettform. Och om man får oönskade graviditeter så kanske det mer istället har att göra med att man slarvar med när man tar dem osv.. sa hon..
Jag har hört så himla mycket om det där, att vissa säger att man aboslut inte kan använda sig av piller efter, och andra säger att man kan så det var därför jag kände att jag bara måste fråga!.. Nu har jag hört det från kirurgen att det inte ska vara några problem, så jag tänker fortsätta med mina tabletter! :)

Över till dietisten och råden där irfrån..
 
Hon avrådde oss ifrån att dricka alkohol på 2 månader efter operationen, och efter detta om man ville pröva skulle man helst göra detta hemma, en liten mängd för att se hur man kommer reagera..
Sedan så talade de om det här med läsk, bullar, kakor, fet mat, godis osv.. att de sa "detta får ni välja bort i framtiden då ni inte har råd att äta sådans som är så energirikt och näringsfattigt när ni inte får i er så mycket mat per dag".. Aja, jag fattar väl att jag inte kommer kunna trycka i mig bullar osv varje dag, men vad sjutton gör det med en liten någon gång ibland liksom?

Sedan så kommer jag få äta flytande i 1 vecka räknat från det att jag kommit hem.. Släta soppor, shakes, smothies, fil osv..
Efter det blir det mjuk mat/ puré i 3 veckor efter det..
 
Vi fick alla med oss en pärm full med info rörande maten, tips på recept, sorleksrekommendationer osv.. Sedan sa ska den tydligen fyllas på med info på återbesöken.. Första återbesöket är efter 6 veckor, sedan 6 månader, 1 år och slutligen 2 år efter operationen.

Jag tyckte det var bra att vi fick en pärm, för den kan man ju alltid gå tillbaka och kolla i om man har fundering eller behöver lite råd.. :)

Det upplägget vi fick kring matväg var:

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
"Kvällsfika"/Mellanmål
 
Mellan dessa mål ska det även drickas massa vätska i form av vatte, the/kaffe, buljong, mineralvatten.
Man fick ej dricka under måltiden, men fram till dess att man tog första tuggan, och sedan 30min efter måltiden avslutas kunde man dricka..
 
Några frågor på det?
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Hej igen !
Jag frågade ju förut om mat efter op för enligt dr som ska operera mig så får jag börja äta "vanlig" mat efter ett par dagar!!Det verkar ju vara olika var man opererar sig.Ha det bra och lycka till med op jag kommer som sagt följa din blogg.

Svar: Ja, jag har också hört att det är väldigt olika direktiv i de olika landstingen.. Men jag tror inte att det finns något "rätt eller fel" i det heller. Så följ du bara dina direktiv så ska det nog gå lika fint för dig med :) Alltid kul med en kommentar ifrån sina läsare!
Myzan

2012-11-27 @ 18:50:04
Postat av: Cecilia

Hej Eva!

Det är olika från landsting till landsting. Jag utreddes först i Uppsala, där råder de en att äta vanlig mat redan efter en dag. Jag opererades i Västerås, där råder de en att börja med flytande, sedan purékost, sedan riktig mat. Jag gjorde som så att jag lyssnade på MIG själv. Jag började äta vanlig mjuk mat efter 4 dagar, tuggade vääldigt noga. Och det gick finfint! Så utgå från dig själv skulle jag säga.

Svar: Ja, det är nog det bästa.. Att känna efter själv :)
Myzan

2012-11-28 @ 09:44:57
URL: http://byebyetjockis.blogg.se
Postat av: Evelyn

Lyxigt att få dricka fram tills första tuggan. Senast 30 min före och tidigast 30 min efter måltid ska vi dricka. Tycker att det är svårt att hålla, när man ska äta så tätt, och få i sig två liter vatten/kalorifri dryck.
Vi skulle gå på flytande kost 1 v, 3 v purékost och sedan riktig mat, men jag pratade med dietisten idag och hon sa att det var bättre att jag började med riktig mat och tuggade NOGA än att jag föll tillbaka mot flytande kost. Mycket lättare att ha med sig flytande kost till jobbet än puré... och det ser mer aptitligt ut.

Svar: Ja, det verkar vara väldigt olika det där hur de anser att man ska göra med dryck före/efter måltider.. Jo, det har du rätt i.. Får väl ta med sig sådant som är lätt att tugga i början så blir det ju iaf mjuk mat :)
Myzan

2012-11-28 @ 11:11:22
URL: http://atinylittleworld.wordpress.com
Postat av: Lina

vi har nästan exakt samma dietistråd =)

Svar: Bra det! :)
Myzan

2012-11-28 @ 22:23:44
Postat av: Talltita

Jag fick ungefär samma direktioner som några ovan, 1 vecka puré, 3 veckor mjuk, sedan vanlig. Jag började lite smått med mjuk mat dag fem för jag blir verkligen äcklad av passerad mat och soppor klarar jag inte av just nu heller. Nu fuskar jag faktiskt lite redan, har provat ett par fläskfilébitar och det ska jag ju egentligen inte äta ännu (bara färs osv) men det gick bra, jag tog små bitar och delade fint fint fint.

Det där med drickat är svårt. Jag brukade alltid dricka hinkvis med vatten till maten. Jag dricker lite till ibland men det straffar sig då och då, andra gånger går det bra. Beror nog på vad man äter tänker jag...

Svar: Ja, jag tror också det handlar om att hitta den väg som funkar för en själv.. :)
Myzan

2012-11-29 @ 10:49:50
URL: http://talltita.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0