Preventivmedel efter..

Jag börjar må oförskämt bra med mina shakar nu.. Är typ inte hungrig alls längre, får nästa påminna mig själv om den sista shaken för dagen så att jag inte glömmer att ta den.. Å det har bara gått 5 dagar!
Jag får i mig rätt bra med vatten också! Känner mig som en kamel, dricker och dricker för att fylla på mina depåer! ;)

Jag "smygväger" mig varje dag också! (börjar bli en dum vana det där.. måste sluta med det!) På måndag kommer det förhoppningsvis ett fint resultat efter en veckas flyt! :)

Igår var jag iväg på min vanliga vc för att förnya mitt minipiller recept.. Och då kom jag på att fråga om hur det blir vid viktförändringar osv vid en op.. Dock visste ju inte hon hur det blir med näringsupptag/ tablettupptag efter en op, men hon visste att vid viktminskning i allmänhet så ökar hormonnivåerna i kroppen och det börjar även produceras mer ägg- dvs. man blir alltså mer fertil! Hon kunde inte helt svara på om mina tabletter kommer att ge mig fullvärdigt skydd efter en op och tycker att jag skulle ta det med den läkaren..
(Typiskt att jag inte tänkte på att fråga det när jag var i Lindesberg tidigare på dagen liksom!)

Jag har ju läst så mycket om att för vissa funkar inte tabletter alls, att de måste byta preventivmedel till sprutor, spiral eller annat sådant.. Men för vissa funkar tabletterna superbra ändå.. Verkar vara väldigt individuellt det där..

Hur är det för er som är opererade? Funkar tablettform på preventivmedel eller har ni fått byta?
Om ni har kvar samma, har det förändrat sig något vad det gäller "blödningsfritt", fått mer blödningar nu eller är det det samma som innan?

Det är verkligen mycket man ska tänka på inför / efter en operation! Men spännande är det! :)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag äter Cerazette sedan flera år tillbaka och har inte fått tillbaka någon mens efter operationen och gravid har jag inte blivit heller. :) Så för mig funkar dom fortfarande bra.

Svar: Skönt att höra! :) Jag äter också dem. :)
Myzan

2012-11-02 @ 12:19:11
URL: http://byebyetjockis.blogg.se
Postat av: Hanna

Efter operationen kommer du inte att ta upp lika mycket från tabletter generellt eftersom den delen av tarmen som sköter det kommer att vara bortkopplad. Så för att vara 100% säker tycker jag att du borde byta. Jag gick från tabletter till P-ring först men P-ringen irriterade och medförde en himla massa flytningar (nu får du mycket info här), så då bytte jag till P-stav istället. Nu är jag i den fasen när man får mens hipp som happ men förhoppningsvis ger det med sig, annars får det bli spiral för min del.

Svar: Okej. Vad hade du för något innan du bytte efter op? Hade du minipiller eller p-piller? Jag får fundera lite på vad jag ska göra.. Cecilia kör ju på samma sort som mig å det verkar ju funka fint.. Får kanske testa ett tag och blir det krångel med mens och sådan så kanske det är dags att överväga byte.. :)
Myzan

2012-11-02 @ 12:31:51
URL: http://minimajshanna.com
Postat av: Hanna

Jag körde P-piller innan op. Det är ju så klart olika från person till person, prova dig fram till vad som passar dig bäst. :)

Svar: Det ska jag göra! Tack för den delade erfarenheten iaf! :)
Myzan

2012-11-02 @ 22:20:35
URL: http://minimajshanna.com
Postat av: Nina

Hej, JAg kan rekommendera p-stav. Funkar fint efter operation. Piller tror jag inte är rekommenderade för oss som är opade.

Svar: Tack ska du ha för ditt svar.. Jag ska höra mig för vad läkaren säger om det innan jag bestämmer mig för vad jag ska ta å göra :)
Myzan

2012-11-03 @ 09:34:03
Postat av: Sara Skitviktig

Jag pratade med min läkare om just detta med preventivmedel efter op. Han rekomenderade p-ring. Det är nog något jag ska testa efter min op.
Ha en fin söndag!

Svar: Tack för tipset! :) Det samma till dig! :)
Myzan

2012-11-04 @ 11:40:48
URL: http://skitviktig.blogg.se
Postat av: sanna

Jag fortsatte med min cerazette efter op o inte blivit gravid. P stav funkade inte alls för mig innan op o borde inte göra nu heller. Konstanta blödningar i ett år.

Svar: Tack för tipset! :)
Myzan

2012-11-05 @ 18:29:03
URL: http://sannasgastricbypass.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0