Avslöjandet!

Då var det dags att avslöja en stor hemlighet jag har gått och burit på.. Vissa har fått veta om det under tiden, vissa har inte vetat något.. Men nu gör jag lika för alla och berättar det!

Det hela började tisdagen den 5 juni -12 är jag på vårdcentralen i Varberga. Där träffar jag en sköterska för att diskutera mitt problem. Problemet är då min övervikt, som ingen av er har kunnat undgå att jag har..
Vi pratar om det hela, vad jag har gjort för att försöka gå ner i vikt på egen hand osv. Hon tar lite mått på mig, väger och tar mitt blodsocker. Efter ett långt samtal så säger hon att jag ska få komma till en läkare på VC torsdagen den 21 juni (dagen före midsommarafton).
21 juni, jag träffar läkaren på VC. Berättar åter igen för honom om mina försök att gå ner i vikt och varför jag nu är där, jag vill ha en remiss skickad för att få en överviktsoperation.. Det tar inte många minuter det här samtalet.. Han säger slutligen till mig "Du kan inte tänka dig att försöka igen på egen hand?", mitt svar blir "Nej, det kommer inte att gå". Han skickar remissen ner till kirurgen på USÖ.

Sommaren går och jag går på helspänn för att får höra något ifrån kirurgen, men inget händer..
I början av augusti får jag hem en remissbekräftelse i brevlådan som säger att de mottagit min remiss och att jag kommer att bli kallad inom tre månader.
Efter ett par veckor ringer jag till vårdslussen och hör efter hur lång väntetid det är, och om de kan leva upp till vårdgarantin? Kvinnan jag talade med gav mig då ett glädjande besked att hon kunde se att jag blivit kallad till gruppinformation och att jag skulle få hem det brevet vilken dag som helst.. (det kom redan samma eftermiddag).

11 September var jag alltså på gruppinformation nere på USÖ. Vi var nog runt en 100 personer där som alla kom för att få samma info, info om kirurgin för överviktiga.. Jag tyckte väl att det var en bra info, men mycket upprepningar, då jag vid det här laget själv redan var så sönderläst på info ifrån nätet, andras bloggar, forum osv..
Han som talade inför oss avslutade med att säga att vi kommer bli kallade inom 3 månader till kirurgen för en bedömning.
De delade även ut en "Hälsodeklaration" till oss alla som vi skulle gå hem och fylla i och sedan ta med oss till mötet med kirurgen..

Snabb som jag är så fyllde jag i typ hälften redan där under föreläsningen.. Fyllde sedan i resten hemma redan samma kväll..

Så nu var det åter igen bara att vänta på en kallelse..

Efter ungefär 2 veckor ringer jag till kirurgmottagningen och hör lite hur det ser ut i kötiderna, om jag kan förväntas få komma inom 3 månader eller om det kommer att dröja längre.. Jag får svaret då att de just då höll på å kalla dem som skickat in sina remisser i april, men att hon trodde jag skulle bli kallad någon gång i slutet på oktober/ början av november någon gång..
Jag kände mig nöjd med beskedet, vilket betydde att de höll sin vårdgaranti.. Mer kan man ju liksom inte begära..

Fredagen den 5 oktober får jag hem ett brev i brevlådan ifrån USÖ.. Nu börjar jag känna mig lite nervös.. Jag öppnar det och i det står jag att jag är kallad till kirurgen för bedömning redan den 12 oktober (det vill säga, om en vecka från den dagen).. Jag känner mig lättad att jag äntligen har fått min kallelse, men så orolig för att de ska säga nej till mig!

12 Oktober, dagen då jag åkte ner till USÖ för att få min "dom".. Jag hade drömt oroligt hela veckan om allt detta.. drömt att alla andra fick en, men inte jag.. osv.
Men då när jag är på USÖ och sitter och väntar så känner jag mig inte längre så jätte nervös.. Varför skulle de säga nej till mig? Jag har inga svåra sjukdomar som skulle kunna vara till risk vid en operation.. Den är väldigt många som väger mindre än mig som har blivit godkända.. så varför skulle de säga nej?

Jag blir först kallad till en ssk som väger och mäter mig, hon ber mig även att lämna "Hälsodeklarationen" till henne, sedan får jag gå in i ett undersökningsrum och vänta.. Där sitter jag på en stol och väntar på att kirurgen ska komma, jag väntar nog i en 20-25 minuter.. Det kändes som en halv evighet..
Sedan när han kommer in så börjar vi prata lite kring frågeformuläret, han frågar mig lite djupare kring vissa av frågorna.. Han svarar på de frågor jag redan i förväg har skrivit ner..
Vi pratar om två olika typer av alternativ av operationer, det ena är Gastric bypas (GBP), det andra är Duodenal switch (DS).. Han säger att jag kvalar in på båda två.. Vi jämför dem lite, diskuterar för och emot.. Men slutligen säger han: "Jag ser inga hinder att godkänna dig för operation". "Jag tror nog ändå att en GBP skulle passa för dig".

Så då var det bestämt! Jag ska genomgå en GBP!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag (och alla dina nya bloggkompisar) glädjs SÅ med dig! Du kommer få ett helt nytt liv och jag är säker på att allt kommer gå helt fantastiskt bra. Önskar dig all lycka till och hoppas att du fortsätter skriva om din resa, vi är nog många som är intresserade av att ta del av den.

Kram!

Svar: Tack så mycket Cicci! :) Jag längtar sååå tills jag är över på "andra sidan" och ska börja mitt nya liv! :)
Myzan

2012-10-16 @ 19:45:22
URL: http://byebyetjockis.blogg.se
Postat av: Tessy

oj vad jag känner igen mig i allt! (ögonoperationen)
att jag läste massor av bloggar, forum osv innan, att jag var nervös för att de skulle säga nej till mig, att jag jämförde olika metoder.
vad är det för skillnad på gbp och ds? grattis i alla fall! vilken lättnad för dig att de sa ja :) när är operationen?
du kan ju svara på helgon :)

2012-10-16 @ 19:50:39
Postat av: Madde

Vad kul, jag kan förstå din glädje. All lycka till med op=)

Svar: Tack! Ja, det ska verkligen bli en spännande resa! :)
Myzan

2012-10-18 @ 12:23:14
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se
Postat av: Sara Skitviktig

Grattis till datum för op. Jag har inte kommit lika långt som dig på resan men remiss skickas här i veckan till Skönvikt i Säter som utreder ev op. Kram S

Svar: Jag hoppas att din resa ska få flyta på lika snabbt som min och att du snart ska få veta ett datum! :)
Myzan

2012-10-21 @ 10:11:38
URL: http://skitviktig.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0