6 veckors kontrollen.

Ja, då har jag varit på min 6v kontroll idag.

Hon kollade vikten, mätte midjan och kollade HB. Annars togs inga andra tester.. Hon frågade frågor om mat, dryck, motion och avföring.. Annars så var det inte så mycket mer än så..
 
Jag fick fortsätta äta mina järntabletter tiden ut som jag ska, för mitt värde låg precis på gränsen vad som ska vara bra för kvinnor..
Sedan fick jag veta att vid provtagningen inför operationen så visade det sig att jag har lite lågt kalcium och D-vitamin värde.. Gränsen för bra var 75, men jag låg då redan nere på 36.. Så hon sa att om jag vill kunde jag köpa sådana tabletter på apoteket receptfritt.. (Läkarna skriver bara ut dem på recept om man ligger under gränsen 30)..
 
Någon som vet en bra och inte för stor och äcklig sort?
 
I övrigt så sa hon att det ser ut som att det går bra för mig och hon tyckte att jag hade gått ner väldigt bra hittills.. Möjligen att jag skulle försöka äta 6ggr/dag istället för 5ggr/dag, men hon sa att om det inte går så är 5ggr/dag okej, bara det inte blir färre gånger..
 
Så med andra ord, jag får fortsätta med det jag gör och se till att träning och sådant också flyter på i fortsättningen med..
 
(Fick förrensten det där kortet som man kan visa upp på restauranger och ev. få mindre portioner/lite rabatterat pris..) Nån som har det och använder sig av sitt?

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag använder det flitigtvför att få köpa mindre portioner. Tycker d e bortkastade pengar o betala fullt pris då jag endå inte ens får i mig en barnportion...

Svar: Ja, där hände det något skumt.. :) Funkar det på alla ställen du testat eller är det vissa som har sagt nej till mindre pris/storlek?
Myzan

2013-01-22 @ 20:07:44
URL: http://zicazevmamma.blogspot.com
Postat av: Erika

Ooops, där hände nå tokigt... :o

2013-01-22 @ 20:08:40
Postat av: Johanna

Jag använder kortet ibland, Sibylla vet jag tar emot kortet men där äter ja sällan. Man har lärt sig va man tycker e för dålig näring i ;) Så nu äter ja nästan uteslutet på eat restaurang, deras tacobuffe e att dö för hehe o 50 spänn istället för 100 e inte helt fel :)

Visar aldrig kortet när man tex ska beställa hem mat, för då kan man juh äta de i flera dar efter :P

Jag fick äta kalcium o vitamin D resten av mitt liv, så de har jag på recept. Men de fattade ja som att alla som opades på samma sjukhus som jag fick. Tänk va olika de är från ställe till ställe. Jag äter iaf kalcipos-D

Kram Johanna

Svar: Ja, visst är det olika på alla sjukhus.. konstigt det där egentligen! Men tack för svaret vad det är du äter! :)Ska kolla upp om det kan vara något för mig med..
Kram!
Myzan

2013-01-22 @ 23:42:03
URL: http://www.blogg.by/johannasbravader
Postat av: Erika

Jag har hittills inte blivit nekad hittills. O dom flesta ställen ha jag bara behövt förklara läget o så ha dom varit nöjda med det...

Svar: Låter ju bra det! Blir till att testa framöver då.. :)
Myzan

2013-01-23 @ 05:10:38
URL: http://zicazevmamma.blogspot.com
Postat av: stina

D-vitamin värdet, det har nog de flesta av svenska folket för dåligt av.. just för att vi hade för få soltimmar denna sommar. Men det är helt klart inte dåligt att öka de : ) o man känner nog sin kropp bäst också : ) så lite sunt förnuft! :) kul att det går så bra för dig!!!:D igår började jag min viktminskningskurs.. : p spännande :p

Svar: Vad är det för kurs? :) Jag önskar dig ett stort lycka till!Jo, det sa hon också att alla nog att lågt D nu, speciellt den här tiden på året.. Men kalciumet är ju också lågt, så jag får se.. kanske skaffar jag någon tablett.. :)
Myzan

2013-01-23 @ 09:15:35
URL: http://svanholmstina.blogg.se
Postat av: Maria - gastric sleeve opererad

Jag äter calcichew, tuggtabbletter! Det är även d-vitamin i dem :) Superbra och smakar mint eftersom de andra jag fick först va helt enkelt omöjligt stora att svälja...

Svar: Okej. Jo, dem har jag hört om förr samt delat ut många sådana när jag jobbade i hemtjänsten till alla de äldre.. Såg dem dock inte på det apoteket jag var och kollade.. Kanske bara finns på recept? Annars får jag kolla på ett annat apotek :)
Myzan

2013-01-24 @ 14:12:08
URL: http://mariasvikt.wordpress.com
Postat av: Rebecka

Jag använder alltid kortet när jag äter ute och har aldrig blivit nekad. Vissa vill inte ens titta på det utan litar helt på en.

Svar: Gött att höra! Hoppas att de är lika vänliga i min stad då! :)
Myzan

2013-01-26 @ 14:23:18
URL: http://villerkulla.wordpress.com

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0