Struktur på maten..

Jag har fått en fråga om hur mycket och hur ofta jag äter, så jag tänkte dela med mig till er alla om detta nu..
 
Eftersom mitt liv är lite ostrukturerat så får jag inte samma rutiner varje dag.. Jag är vikarie som blir inrigd till jobb och jag jobbar både kväll och dag, så det blir lite olika rutiner utifrån vilket arbetspass jag har/ om jag är "ledig"..
 Men jag ska ändå försöka beskriva en ganksa typisk dag för mig i matväg..
 
Jag gå upp på morgonen och tar mina tabletter till ett glas med vatten. (järn, b-vitamin samt vitamintablett för kvinnor.)
Sedan äter jag frukost.
Min frukost kan bestå av 1/2 skyr, eller en knäckemacka med något pålägg, ev något mjukt bröd som är nyckelhålsmärkt som jag rostat samt har pålägg på- dock inte alltid jag orkar äta upp hela mackan då..
 
Försöker komma ihåg att få i mig något glas vatten mellan måltiderna och har jag glömt det så dricker jag alltid ett glas vatten innan jag låter mig själv äta mitt nästa mål..
 
Här kan mina dagar variera, ibland äter jag ett litet mellanmål mellan frukost och lunch, men oftast inte..
 
Sedan äter jag lunch.
Till lunch har jag varm mat. Middagen från dagen innan eller så. Detta kan då bestå av kött/kyckling gryta/stekt som det är/ osv,. Med ex potatis, ris eller sådant. Ibland även någon sallad..
Storleken på min lunch kan dock varier lite beroende på vad jag äter, hur snabbt jag blir mätt osv, men jag äter aldrig mer än 2dl/ gång. Vanligaste storleken är 1,5dl. Men igår åt jag exempelvis endast 1dl och då var det tacoköttfärs och sallad till detta.. Åt 0,5dl av vardera, fast jag hade med mig 1d av vardera.. Men jag lyssnar på min mage, vad den vill och orkar och då kan det bli så..
 
(vatten här emellan också)
 
Sedan äter jag ett mellanmål.
Mina mellanmål kan bestå av 1/2 skyr (den andra halvan jag inte åt till frukost), eller 1 knäckemacka med pålägg, Lite nötter, lite kesella och bär, 1 kesoplätt med något till, en liten omelett eller något annat sådant.. Samma storlek på portion som vid lunchen.. Aldrig över 2dl.
Idag ska jag förövrig testa att äta 1/2 banan till mellanmål om det går..
 
(vatten åter igen)
 
Sedan äter jag middag.
Middagen består av något jag / sambon har lagat hemma. Någon form av kött eller så med potatis/ris/pasta till detta. Försöker få in någon grönsak också.. Samma typ av protionsstorlekar här med, inte mer än 2dl.
Idag ska jag laga en köttfärslimpa på fläskfärs, kokta morötter, kokt potatis och sås till detta.
 
(vatten)
 
Sedan ett till mellanmål.
Som består av något i den formen som tidigare angivits som mellanmål, ibland kommer jag på att testa något nytt..
 
Slutligen blir det ett glas vatten ihop med mina tabletter på kvällen (järn och p-piller), sen är det dags att gå och lägga sig..
 
Ungefär så ser mina dagar ut i matväg..
Jag äter oftast 5ggr/dag, ibland händer det att jag äter 6ggr/ dag, men då har jag oftast varit vaken längre..
Jag äter aldrig mer än 2dl.
Jag klarar av att äta det mesta, kan dock tycka att nötkött är lite jobbigt för man måste tugga det så förbaskat länge i munnen för att det ska kunna bli vältuggat.. Jag provar mig fram varje dag för att se hur jag reagerar och hur det går med just den typen av mat jag äter den dagen.. De allra flesta gånger så går det bra.
 
 
 
 
Ps. Jag var ute och gick i snöyran idag med min kompis och har därför nu införskaffat mig mitt gymkort! Det ingår både gruppträning, gym samt simmning. Prefekt!
Nu gäller det bara att ta sig iväg också!
 
 

Kommentarer
Postat av: Michaela

Det är ju just det, att tas sig iväg till gymmet som är det svåra

Svar: Jo, jag vet. Men som tur är känner jag många som tränar på samma gym som jag kommer gå till. Så jag kan ju alltid försöka samköra med dem (inte nödvändigtvis träna ihop, men iaf ta sig dit ihop så man inte kan komma med ursäkter) :)
Myzan

2013-01-15 @ 15:12:05
URL: http://michisgbpresa.wordpress.com
Postat av: stina

Skyr, är det bättre än yoghurt eller?

Svar: Det är mer protein i det än vad det är i yoghurt.. vilket jag behöver, så för mig är det bra iaf :)
Myzan

2013-01-16 @ 13:29:16
URL: http://svanholmstina.blogg.se
Postat av: Tant Grön

Hej!

Tack för att du delar med dig av din mattdag! Jag har väldigt svårt att komma på vad jag ska äta men detta var inspirerande :). Vad duktig du är! och grattis till modet att införskaffa gymkort! Jag hoppas snart få börja använda mig av mitt sportlifekort som jag betalat på i flera år men knappt utnyttjat - jag är dock glad att jag inte gjorde mig av med det för jag har ett sådant där superkort där massor ingår. Kram och fortsatt lycka till! Millan

Svar: Hej Millan! Kul att du har hittat hit! :) Ja, jag känner det samma att det ibland kan bli torka på idéer vad det gäller mat och framförallt mellanmål.. Idag har jag kört mitt första träningspass, känns skönt! Jag hoppas att allt kommer gå bättre och bättre för dig så du snart också kan få komma iväg och träna. Kram My.
Myzan

2013-01-16 @ 14:14:40
Postat av: stina

Ah bra tänkt! Protein är bästa ; ) jag försöker tänka protein, så löser sig allt annat på vägen : ) tänkte, skyr, det är ju bra att man hitta en grej som passar en, men yoghurt o sånt det bruka oftas vara sockerfällor istället. Ett tips är ju kvarg och en skvätt fun light saft (för att få lite smak) : ) kör hårt tjejen!

Svar: Kör med kvarg också ibland, men då äter jag den med lite bär som jag tinat upp från frysen.. Har aldrig gillat fun light.. :P
Myzan

2013-01-17 @ 15:45:20
URL: http://svanholmstina.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0