Att nojja över mat..

Jag fattar fan inte varför jag håller på och nojjar över maten! Jag gör det inte medvetet hela tiden, men jag känner det i mig liksom.. Att jag börjar oroa mig för att äta för mycket, eller nej, inte mycket mycket, utan mer som - äta mer än rekommendationerna!..
Men det gör jag ju inte.. Kolla här på mina bilder så ser ni vad jag äter! (Äter ju inte ens upp maten alla gånger..)
All mat utom frukosten är upplagd på assiett.. Är jag på jobbet så äter jag ur matlådor som det inte går i mer än 2,5dl i..
 
 
 
Jag drack den lilla smoothien och lite nötter.. (mer än halva skålen vad kvar efter vi hade delat..)
 
Som sagt.. Potatisen här är liksom en liten halva av en potatis..
 
 
 
 
 
Vad tycker ni, ser det ut som att jag äter "för mycket"??
Kan det bara vara att jag börjat slappna av mer i mitt ätande för att det blörjar bli en vardag och en vanlig runtin för mig.. Att det är det som gör mig nojjig? För att förr när jag har slappnat av så har jag ätit föööör mycket, fööör onyttigt!

Kommentarer
Postat av: Evelyn

Tycker inte det ser ut som att du äter för mycket, jag nojjar hel tiden, men jag tror att jag vant mig vid hur stor en portion ska vara och när jag överskrider det så orkar jag inte utan mår mest illa. Jag tror hela tiden att jag äter för stora portioner, men helt ärligt tror jag att jag ätit runt 1 dl i början och nu äter 1,5-2,5 beroende på hur hungrig jag är... Ändå tycker jag att jag äter normalportioner.

Svar: Det låter som att det ungefär samma för dig som för mig.. Äter nog aldrig mer än 2,5 dl.. Men ändå är man lite knäpp och tycker man äter så jäkla mycket.. Måste sluta tänka så! :P Men det är med det som det är med allt annat, man får öva och det tar tid att tänka om :)
Myzan

2013-05-30 @ 05:40:35
URL: http://atinylittleworld.wordpress.com
Postat av: Jennifer

Fast alltså, enligt dietisten på Ersta så gäller rekommendationerna man får hem bara för nyopererade. Efter ett tag ska man kunna äta mer och efter något år äter man liksom "mindre normalportioner". Så att noja över att äta mer är ingen idé :) Du kommer att kunna äta mer oavsett om du vill eller inte! // J

Svar: Jo, det är väl så det är.. Man bara blir nojjig ändå för att man inte vill "förstöra" operationen och syftet med den.. Men egentligen tror jag inte att det är någon större fara.. Man bara är lite knäpp och galen ibland ändå.. :)
Myzan

2013-05-30 @ 09:19:18
URL: http://www.gastricbypassop.wordpress.com
Postat av: Madde

Nojig för att äta för mycket har jag varit med, fast insett att jag äter ju så mycket mindre en förr. Men ja lite rädd blir man ju att man ska äta som förr.

Svar: Ja, det kommer nog alltid finnas med en.. rädslan att det ska bli som förr.. Men det är ju något man får jobba med i resten av livet.. Så, det är väl bara att inse det och börja :)
Myzan

2013-05-30 @ 09:57:33
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se
Postat av: Talltita

Jag nojjar också mycket - jag tycker du äter mindre portioner än mig i alla fall! Jag blir ibland oroad över att när jag äter ca 2 dl blir jag ändå inte riktigt mätt. Man är ju oroad över att tänja ut magsäcken igen... Men öven till mig sa man att med tiden kan man äta mer, efter ett år ungefär kan man äta en liten normal portion om jag minns rätt.

Svar: Ja, precis så känner jag med.. Rädd att göra operationen om intet.. Eller att vänja mig vid för mycket iaf så magen inte nöjer sig längre med en liten portion.. Men det är ju så, vi kommer ju inte vara nyopererade för alltid! 11 juni har jag ju varit opererad 6 månader..Men jag tror att vi sköter oss bra ändå, trots våra nojjor! :)
Myzan

2013-05-30 @ 18:21:28
URL: http://Talltita.blogg.se
Postat av: EllinorO

Jag tycker du äter helt normalt. Jag är också livrädd att äta för mycket. Jag har testat att äta lite mer eftersom alla tycker jag äter "så liiite" för att vara gbp opererad men jag får ju inte i mig mer.

Svar: Jag får inte heller i mig mer just nu.. Ibland kan jag inte ens äta upp ett helt knäckebröd till frukost.. Så jag behöver nog egentligen inte oroa mig.. Äter ganska lite emellanåt jag med.. Speciellt med tanke på att jag även tränar en del.. :) Men det får vara som det är! :)
Myzan

2013-05-30 @ 22:26:49
URL: http://itekoppen.wordpress.com

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0