Mat i text och bild..

Här kommer lite bilder på veckans matintag :P
 
 
 
Detta var dagens lunch bestående av tacoresterna från igår men istället för köttfärsen vart det falafel idag.. Fixade inte att äta allt och kände mig lite konstigt mätt efteråt.. Kändes som att jag hade ätit ganska lagom, men samtidigt var jag ömm i "mini"magen.. Så jag vet inte riktigt vad det var för fel.. Kanske åt jag lite för fort..
 
 
 
Brukar inte äta speciellt mycket bröd längre, men ibland blir man bara så sugen! Denna gång blev det ett nyckelhålsmärkt bröd som fick bli en varm-macka med köttfärs samt färska körsbärstomater på.. Mums!

Åt vanliga hederliga plättar, men istället för att ha glass, sylt eller socker på som jag kanske annars skulle valt så blev det vaniljkesella med upptinade bär.. Gött som bara den var det och det räckte väldigt lagom med 3 små plättar för mig :)

Efter gymmet här om dagen så så köpte jag sallad från Icas "salladsbar".. Här ser vi kycklingspett, kräftstjärtar, kycklingtärningar, sallad, ost osv..
 

Gjorde en inprovisationspastasås med bla. bacon, oliver, lite majs, rödlök, charlottenlök, vitlök, matlagningsgrädde å massa olika kryddor.. Gott gott!


Detta var dagens frukost! Wasa havreknäcke med bregott, 1 skiva ost och nästan ett helt kokt ägg (gav bort 2 skivor till sambon) En kopp te ("himlagott") med en tesked honung i.. Mättande och bra frukost.. (Kom på i efterhand att jag kunde haft något grönt på mackan också, men men.. Ibland är det lätt att vara efterklok..)

 
Ja, som ni ser så fortsätter jag äta mina små portioner och blir ordentligt mätt! Ibland blir jag perfekt mätt, ibland liiite för mätt men inte så att jag dumpar eller behöver må dåligt länge efteråt.. Men oftast blir jag helt lagom mätt och jag är glad att jag har börjat lära mig så bra hur mycket jag faktiskt kommer kunna äta.. Ibland blir det att jag lämnar lite och ibland är hela tallriken tom.. Så jag tycker jag måttar ganska bra med ögat ändå vad jag kommer fixa att äta då jag lägger upp min mat.. Jag mäter inte längre upp min mat med decilitermått eller så utan kör helt på känslan och mitt ögonmått..
Jag ska ju lära mig att leva med detta hela mitt liv å då kan jag inte hålla på att springa runt med decilitermått och mäta maten hela tiden.. Det är ju inte ett naturligt liv liksom.. :)
 
Jag vet inte om det anses att jag äter lite mat? Jag tycker ju såklart att jag äter lagom.. Men det händer nog i princip aldrig att jag äter 2dl eller mer än det.. Utan jag äter nog oftast mellan 1,5dl-2dl.. Visst kanske 1knäckemacka med kokt ägg på är mer än 2dl i volym, men egentligen inte med tanke på att det är så mycket luftutrymme i knäckemassan.. Så jag avrundar det till 2 dl det med faktiskt..
 
Vad det gäller dryck så dricker jag endast till måltiderna på helgen då det känns mer socialt att göra det.. Men inte till frukosten.. Utan ska jag dricka te eller så till frukosten så dricker jag det först och sedan äter jag min macka eller vad jag nu äter..
Övriga dagar så gör jag alltid så att jag dricker först och äter sedan.. Efter maten så väntar jag minst 30min innan jag dricker något igen. Försöker att komma ihåg att dricka ordentligt mellan måltiderna. Kan inte svepa ett glas dryck utan kan på sin höjd dricka 3klunkar direkt efter varandra.. Oftast är det inga problem.. Det är bara när jag ibland kan känna mig sådär akut törstig som jag önskar jag kunde svepa ett glas riktigt kallt vatten utan problem, avundas lite dem runt omkring mig som kan göra detta då! :P Men jag lider ingen större nöd egentligen med att dricka lite lugnare.. :)

Kommentarer
Postat av: Maria - gastric sleeve opererad

Allt såg väldigt gott ut :) Jag håller med det du skriver om att vara avundsjuk på de som kan svepa ett glas vatten!! Omg hur ska det gå i sommar tro!? Gäller att ha vattenflaska med o dricka hela tiden :)

Svar: Ja, jag bävar också lite över sommaren.. Blir nog som sagt till att ha med sig en flaska hela tiden så man kan småsippa lite här och där.. :)
Myzan

2013-05-12 @ 09:38:05
URL: http://mariasvikt.wordpress.com
Postat av: Madde

Det känns ju konstigt att kunna bli mätt på så lite. Nu tycker jag att jag äter mycket fast jag äter 2dl för jag har ställt om mig och alla andra äter enorma mängder.

Man blir verkligen blir efter ett tag på att man äter så lite som man gör efter som det blir normalt för en själv då man blir mätt på det. Galet hur de kan vara.

Svar: Ja, visst är det galet hur snabbt man anpassar sig till sin nya livsstil och helt plötsligt tycker att alla andra äter sjuuuuka mängder mat ;P haha!
Myzan

2013-05-13 @ 09:31:58
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0