Parishelgen..

I fredags for vi som sagt till Paris över helgen och var framme på flygplatsen CDG strax före kl 16. Vi hämtade vårt bagage och sedan tog vi en taxi in till centrala Paris och vårt hotell.
Vi bodde på kedjan Best Western - Aulivia Opera (hette vårat hotell). Vi checkade in och slängde av oss våra saker för att sedan skynda ner på gatorna kring hotellet och se oss omkring. Vi vandrade runt ibland en massa små gator och hittade alla möjliga små butiker, mest viner och bakverk, men även lite kläder.. Jag gick in i en butik där jag kom ut med en stor kasse kläder! ;P Jag köpte 2 stickade koftor (en krämvit och en svart) samt en tunika.

Här är bild på en av koftorna samt tunikan jag köpte som är vinröd (burgundi)..

Vi gick sedan tillbaka till hotellet och lämnade av mitt inköp och drog sedan vidare i jakt efter mat! Vi hoppade in på en restaurang/pub som hade happy hour priser på drinkar.. Så vi tog oss varsin drink och beställde sedan in en förrätt med chevreost som var så stor att vi båda blev mätta! :)

Efter det orkade vi inte så mycket mer utan gick tillbaka till hotellet och kollade på fransk tv innan vi somnade som stenar!

Lördagen startade vi med en frukost på hotellet. Jag drack lite apelsinjuice samt en kopp te. Sedan åt jag lite äggröra, lite korv och sedan en liten chokladcroissant. Gott!

Efter frukosten begav vi oss ut på gatorna igen med målet att gå till det stora shoppingcentret Lafayette. Det var uppdelat på 3 stora shoppinghus, vi var inne i 2 av dem. 7 våningar var det desutom på varje hus. Så vi spenderade mycket tid där den lördagen vill jag säga! Men innan vi gick in där hoppade vi in på ett H&M där jag köpte ett par jeans!

Inne på Lafayette fanns det så mycket att se på! Vi snackar märkesvaror till tusen! Gucci, D&G, Prada, Dior osv osv.. Så att köpa kläder där var ju knappt att tänka på.. Men vi gick runt och hade det trevligt ändå. Tog en fika och köpte lite julklappar till våra respektive syskonbarn..
Efter att vi betat oss igenom det första huset tog vi en lunchpaus utmed gatan på en restaurang. Jag tog en jätte god omelett med lök&tomat och sambon tog en mixad ostsallad.. (han fick allt ifrån brie till parmesan och chevre i stora bitar).. Jätte gott alltihopa!

När vi ätit bar vi oss iväg till hus nr 2. Där handlade vi lite teer och choklad till oss själva.
När vi sedan kände oss nöjda med shoppingen gick vi tillbaka till hotellet igen och lassade av våra alla påsar.. Efter det var det iväg igen, denna gången promenerade vi till Notre Dame. Där var det 850års jubileum. Vi fick köa för att komma in vilket var kallt! Men när vi väl var inne så var det en mässa på gång, så vi fick höra dem sjunga och allt sånt där inne.. Häftigt! Jätte kul att ha sett kyrkan nu äntligen. Har tyckt att den har varit häftig ända sedan jag såg Disneys Ringaren i Notre Dame för första gången och Esmeralda sjunger sin fina bön där inne! :)

Efter att vi vandrat runt där inne så började vi gå tillbaka till hotellet. Det hade blivit ännu kallare och vi var trötta och hungriga. Efter halva vägen kände vi att det fick vara nog, så vi tog en taxi.. Väl framme vid hotellet hoppade vi in på en jourbutik där vi köpte lite snax vi tänkte ha till tv:n på kvällen samt lite att äta till frukost då vi skulle bege oss med taxi till flygplatsen redan kl 07.00 på söndagen..
Vi gick upp och lämnade dessa grejer och drog iväg till en restaurang för att äta middag. På den restaurang vi hamnade visade det sig att hovmästaren var en svensk kille från sthlm som precis hade kommit tillbaka till Paris på fredagen efter några dagar hemma i Sverige.. Så vår sista kväll i Paris vart vi servade på svenska, vilket var rätt skönt! ;)
Vi startade med att dela på en fransk gratinerad löksoppa. Den var så jäkla god och passade perfekt då vi vandrat omkring så mycket hela långa dagen och blivit rätt frusna. Till huvudrätt tog jag entrecote och sambon tog anka. Jag drack vitt vin och han öl.
Maten var verkligen supergod, vällagad och allt var gjort från grunden i restaurangens kök, och det märktes!

Detta var nog första gången jag riktigt tyckte det var synd att jag var opererad. Jag blev ju rätt mätt bara på att dela förrätten med sambon (trots att jag slutade äta lite tidigare för att jag tänkte på att jag skulle orka huvudrätten sedan).. Tyvärr kom huvudrätten i så pass tätt inpå förrätten också.. Så jag åt det jag orkade, men det blev så himla mycket kvar! Jag märkte att han som servade oss tittade konstigt på min tallrik att jag inte ätit så mycket, så jag försäkrade honom om att det var jätte gott men att jag blivit så mätt av den och förrätten! :)

Efter maten gick vi tillbaka till hotellet där jag hoppade in i duschen. Sedan blev det fransk tv igen med Simpson och Vänner.. Jag tycker det är aslöjligt att de dubbar allt till franska!! Jag är glad att vi inte dubbar allt till svenska! :)

På söndagen fick vi som sagt gå upp tidigt då taxin hämtade oss redan kl 07.00 för att ta oss till flyget. På flygplatsen tog sambon en fika och jag en varm choklad med grädde på toppen (det blev som en fika för mig)..

09.50 avgick sedan vårt flyg hem till Sverige igen!

Jag hade med mig en hel del pengar hem igen så i måndags tog jag en shoppingrunda med en kompis ute på Mariebergsgallerian och köpte:
2 par vinterstövlar från Skopunkten, 1 tröja från Carlings, 1 blus ifrån Gina tricot, 1 par leggings samt myskläder på Kappahl..

Här har ni mig ikväll med mina nya myskläder:
(tofflorna är inte nya)..

Summa av kardemumman är att jag hade en jätte bra helg i Paris, synd bara att det vart lite kort om tid.. Men jag åker gärna dit fler gånger! :)