Portioner och att vara mätt..

Jag kom att tänka på en sak.. jag har tänkt på det några gånger förut också, men det är nu jag verkligen reflekterar över det!
 
Då jag gick på flytet eller när jag var precis nyopererad frågade många "ska du alltid äta sådär lite".. Då svarade jag ofta "första året som opererad äter man väldigt lite, men efter ett år som opererad äter man vanligtvis en liten normalportion"..
Nu när jag tänker efter så lät det som att det fanns en magisk gräns där vid 1år.. som helt plötsligt sa poff så kunde man äta en liten normalportion.. haha!
 
Men när jag ser till vad jag äter nu så äter jag nog en väldigt liten normalportion / förrätt.. :P Jag har ätit så iprincip hela tiden, ok jag åt lite mindre som precis nyopererad..
 
Den 11dec har jag varit opererad ett år. Jag tror inte att jag kommer utöka mina portionsstorlekar något närmvärt fram till dess..
 
Så nu om folk någon gång skulle fråga mig den frågan igen så ska jag börja svara "Ja, jag kommer alltid att äta lika mycket som min mage är nöjd med.."
För det handlar ju just om det.. att magen ska vara nöjd- inte hungrig och inte för mätt.. Lagom mätt är bäst, sådär så att man känner att man inte är hungrig och egentligen inte är "mätt", men att man inte känner att man behöver mer.. Då är man lagom mätt! :) För blir jag mätt så att jag känner att jag är mätt, då är jag nog nästa lite för mätt.. För då går jag ju runt och känner ett bra tag att jag är mätt, vilket ibland kan leda till att jag får massa hicka, eller att det spänner lite i magen, eller att det helt enkelt känns motigt att dricka något efter en halvtimme för att jag fortfarande är mätt då!
 
Visst, jag skulle säkert kunna äta mer än vad jag gör idag, men varför skulle jag då jag bara blir för mätt? :)
 
 
Som ni ser så äter jag lite olika mycket.. Men ingen portion är över mina rekommendationer som är 2,5dl.. Oftast äter jag inte ens så mycket då jag inte alltid lägger upp den mängden.. Efter 11 månader som opererad har jag fått ett ganska bra ögonmått på vad som är 2,5dl på tallriken.. Speciellt då jag fortsätter att äta på små assietter/små skålar..
 
Jag njuter av att kunna känna mig nöjd på det lilla, även om det ibland kan kännas lite frusterande.. Som ett exempel så är ju en buffé helt bortkastad på mig! Jag kan ju verkligen inte få valuta för varesig pengarna eller all mat som finns att testa..
 
Jag och sambon äter inte så jätte ofta ute på restaurang längre.. Inte bara pga. min operation, utan för att vi tycker att det är bekvämast att ta med maten hem och äta den hemma i vårat lugna bo.. :) Men det gör ju också att jag funderar på hur det ska bli nu när vi åker till Paris på fredag.. Hur ska vi göra när vi äter ute hela tiden? Ska vi dela på en huvudrätt och se jäkligt snåla ut? Eller ska vi ta varsin ändå och jag lämnar en jäkla massa?
 
Hur har ni andra gjort när ni åkt utomlands och ni inte har haft möjlighet att ta med maten i dogybag? (Vi kommer ju på på hotell så vi kommer inte kunna ta med resterna dit..)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Jag har tagit doggy bag men går inte det kanske du kan beställa en förrätt istället eller barnmeny? Fast barnmenyn brukar ju typ vara pommes och korv/kyckling, så trist :)

Svar: Jag får fråga.. Men vill inte ha barnmeny om det bara är pommes osv.. :P I värsta fall får sambon äta desto mer! ;)
Myzan

2013-11-12 @ 18:50:06
URL: http://villerkulla.wordpress.com
Postat av: Tina

Hej. Trevligt med Parisresa! Jag brukar beställa från förrättsmenyn. Lagom stor portion brukar det vara. Om jag vill ha från huvudmenyn frågar jag om man kan beställa halv portion.
Får man gratulera till ditt duktiga arbete och fina resultat?
Paris är underbart!

Svar: Hej! Ja, jag hoppas att det blir riktigt härligt i Paris! :) Självklart får du göra det. Det är alltid kul med uppmuntran!
Myzan

2013-11-13 @ 14:56:35
Postat av: carina

Vi går ut och äter ganska ofta och jag beställer alltid en förrätt eller bara en sallad och så snor jag en liten bit kött av maken.Barnportion utomlands brukar vara svårt att få som vuxen./ Carina

Svar: Okej. Vi får testa oss fram vad som fungerar för oss när vi ska ut och äta :) tack för tipset!
Myzan

2013-11-13 @ 16:29:52

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0