Hur gick det då?

Ja, ni som hunnit läsa inlägget jag skrev tidigare idag väntar väl med spänning nu att få veta hur det gick på bedömningen?
 
Jag ska berätta precis som det var.. från början..
Jag hade tid 14.45, kom dit onödigt tidigt eftersom jag inte visste hur lång tid det skulle ta att köra eller hur krångligt det skulle vara att hitta.. Satt redan i väntrummet 14.20..
Klockan blev 14.45 och ingen kom för mig.. klockan gick.. Jag blev lite nervös inför hur det skulle gå.. När man sitter där hinner man ju tänka 1000 tankar.. Klockan blev 15.00 och fortfarande ingen.. Men så, några minuter efter 15 kom hon och ropa upp mig.
 
Vi gick in i undersökningsrummet och ursäktade förseningen. Hon talade om att det var mycket på agendan idag och att de hade stormöte 15.30 som hon var tvungen att vara klar till.. Så hon sa, vi går rakt på sak..
Hon frågade mig om jag visste något om kriterierna för bukplastik, och jag sa de jag visste.. Några stämde, några inte..
För er som undrar vad som gäller här i sthlm är det alltså följande:
*BMI så nära 25 som möjligt, BMI upp till 28 är accepterat för oss som är opererade.
*Viktstabil, gärna 6månader.
*Överhäng på minst 3cm som mäts från själva hudväcket och rakt ner.
 
Det som inte stämde var att man inte behöver ha ytterligare "komplikationer" så som svamp och hudirritationer..
 
Hur som helst så frågade hon mig om längd och vikt och hon kollade upp mitt BMI som då ligger på 26. Detta var ju klart godkänt. Sedan sa hon att hon var tvungen att mäta hänget för att se om vi ens hade något mer att prata om här idag..
Jag fick dra ner byxor och ställa mig framför henne och låta armarna hänga fritt utmed sidorna och vara så avslappnad som möjligt.. Hon mätte med måttband utmed väcket på båda sidorna.. Hon tittade och kände på huden och sa sedan "Du kvalar abolut in för en bukplastik utan tvekan"..
 
Sedan ville hon att jag skulle lägga mig på britsen för att hon skulle känna in bukmuskulaturen. Jag fick hålla andan och spänna ut magen så hårt jag kunde medans hon tryckte och kände efter mina muskler.. Jag frågade lite försiktigt om jag ens hade några.. :P Hon svarade att det hade jag allt där under hudmassan.. Hon sa att hos många har hudmuskulaturen tvingats isär av den kraftiga övervikten vilket gör att den behövs sys ihop vid en plastik, vilket gör att man får större smärta efter själva ingreppet.. Men hos mig var det ett ok mellanrum trots allt så troligen skulle inte det behövas.
Hon kände lite till och sa sedan, samtidigt som hon visade med sin hand "Här kommer vi lägga snittet, utmed höftbenet och hela vägen bort till andra höftbenet". (Det var när hon började förklara detta som jag faktiskt förstod att jag FÅR en bukplastik!!) Sedna fortsatte hon och sa "sedan lyfter vi upp huden ungefär som ett lock, skär ut naveln, drar ner huden och stramar åt den, skär bort det överflödiga, gör ett nytt hål för naveln och sedan syr igen".. Hon pausade sedan lite och sa.. "Dessvärre får du nog räkna med att du kommer få hudflikar, eller som det också kallas för "hundöron" vid ändarna av ärret på höften då du har endel överskottshud även där.." Jag svarade att jag nog kunde leva med det, att det nog skulle störa mig mindre än vad allt häng gör idag..
Hon sa att det var bra, sedan pausade hon sig igen och frågade sedan.. "du har inte funderat på någon annan form av plastik?"
Jag svarade att jag har övervägt en cirkumferent också, men att jag inte vågat tänka för mycket på det då jag inte trodde att det skulle gå att få till via landstinget..
Hon sa att hon hade en annan kollega hon skulle vilja skicka mig vidare till, en kollega som utför just den typen av plastiker, cirkumferent..
Hon berättade att det absolut inte görs många sådana plastiker via landstinget per år då de inte är så "generösa" med att bevilja det, och att hon inte kunde ge ett löfte om att jag skulle få det heller.. Men hon tyckte ändå att jag skulle träffa hennes kollega för att se om det ändå kunde finnas en chans att jag kunde få till en sådan, då det resultatet skulle bli så mycket bättre på mig.. Sen frågade hon mig om jag kunde tänka mig detta, att vänta på en tid till honom? Även om det innebar att det blev en ny bedömning där som inte är säkert att den blir godkänd, och sedan ytterligare väntan igen på operation..
Jag svarade att jag gärna tar en tid hos honom också och att om det finns en minsta chans att förbättra slutresultatet för mig så är det värt att vänta på det försöket iaf..
 
Hon svarade då även att jag inte skulle vara orolig, då jag ändå var beviljad en bukplastik även om jag kanske inte fick en cirkumferent.. Så operation skulle jag få oavsett..
 
Jag passade på att fråga lite fint om eventuellt "venusberget" lyfts upp något vid vanlig bukplastik.. Det sa hon att det kunde de absolut lyfta upp samtidigt som de stramar åt magen..
 
Vi kollade igenom bilderna som skickades med i remissen från vc, och hon tyckte inte att dessa var tillräckligt bra tagna. Hon ville att jag skulle gå och ta nya foton hos deras medicinska fotograf så fort som möjligt så att dessa kommer den andra kirurgen till handa också inför bedömningen där..
Dessvärre hade de APT idag och stängde kl 14, så jag kunde inte göra detta idag.. SÅ typiskt..
Så det är bara för mig att försöka mecka till det där så fort det bara går så jag får tid till den andra kirurgen snart..
 
Sedan avslutade hon lite snabbt med att ställa frågor vad jag jobbar med, om jag röker, har barn eller hur min situation ser ut.. Och slutligen informerade hon snabbt att i mitt yrke, beroende på hur tunga lyft man har så blir en sjukskrivning mellan 3-5veckor. Man är kvar på sjukhuset 1-2 dagar. Sedan får man ha gördel dygnet runt i 3 veckor och sedan ytterligare 3 veckor på dagtid..
 
 
 
 
Men fattar ni hur häftigt det här är?? Jag får alltså en operation!! Oavsett hur det går hos den andra kirurgen så kommer jag ändå att bli opererad! :) Känns så jäkla gött att veta det! :)
Sedan hoppas jag ju otroligt mycket på att jag kanske kan bli en av de få som får en cirkumferent istället.. Men nej, jag ska nog inte bygga upp alldeles för höga förhoppningar om det ändå.. Skulle bara bli så besviken om jag inte fick den då.. Det får gå som det går helt enkelt! :)
 
Men det blev ett riktigt bra besked och en riktigt bra dag idag alltså!
 
Och för er som inte vet vad en cirkumferent är så lägger jag in en text här som beskriver den:
 
"Cirkumferent Bukplastik eller Trunkal Body Lift är ett borttagande av löst hängande hud och fett från runt midjan eller “bältes” linjen av en individ. Det kan betraktas som en omfattande bukplastik som fortsätter runt sidorna för att ta bort lösa “kärlek handtag” hud som fortsätter runt för att avslutas på den nedre delen av ryggen. Fördelen med detta omfattande avlägsnande av hudöverskott är att även hudöverskottet ovanför skinkorna avlägsnas. Effekten blir då också, beroende på teknik, att stussen lyfts samtidigt. Ibland kan fettet på detta bakre område användas för att öka stussens projektion och återställa de tillplattade skinkorna till en mer ungdomlig form. Operationen börjar vanligtvis med patienten i bukläge (magen nedåt) och efter avslutat plastik på ryggsidan vänds patienten så han/hon ligger på rygg (magen uppåt) och en “bukplastik” kan utföras och kompletterar  då “bältes” linjen till en cirkumferent bukplastik."

Kommentarer
Postat av: Nina

Hej, va skönt för dig att du blev godkänd. Frågade du om armarna? Hade för mig att du hade mycket hur över där oxå. Mvh Nina

Svar: Hej. Nej jag kunde inte med att fråga om det också.. jag kände att jag blev så upprymd bara av att få veta att jag kanske får en cirkumferent bukplastik.. armarna kostar ändå inte "så mycket" att bekosta själv i framtiden.. Mvh My
Myzan

2014-12-17 @ 21:11:38
Postat av: carina

Grattis! Kul att du blev godkänd, hade varit väldigt konstigt annars. Jag har ju gått ner nästan lika mycket som dej och jag blev också godkänd på Karolinska. Gjorde stor bukplastik November förra året och blev opererad på Plastikkirurg gruppen på Sabbatsberg. Privatklinik som landstinget anlitar. Superbra. Kirurgen tog bort 2,5 kilo skinn och gick väldigt långt bak på ryggen med snittet. Så jag har en superfin mage. Skönt för dej att dom inte behöver sy ihop magmusklerna, för det var det allra värsta sen efteråt. Själva snittet var absolut inget speciellt jobbigt efter. Eftersom dom drar så mycket i bukhinnan är det lätt att man får bråck efter , vilket jag fått både navelbråck och ljumskbråck som dom har fått operera. Alla läkare jag träffat efter bukplastiken berömmer alltid vilken snygg mage jag har :-) Så det kommer du också få så småningom. Lycka till / Carina

Svar: Åh vad härligt det låter! Ja, jag hoppas verkligen att det ska bli ett bra resultat! :)
Myzan

2014-12-17 @ 22:39:42
Postat av: Anne

Grattis gumman!, tänkte på dig igår är är glad för din skull. Tummen upp.

Svar: Tack ska du ha! :) Kände att det var ett mycket bra bemötande jag fick på ditt sjukhus.
Myzan

2014-12-18 @ 07:54:41

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0