1års kontrollen..

Ja, idag var jag som sagt på min 1års kontroll efter operationen..
 
Jag träffade en Ssk på kirurgavd. Jag fick fylla i den där hälsoenkäten ännu en gång med alla frågor.. Sedan vägde och mätte hon mig samt tog en blodtryck. Sedan gick vi igenom provsvaren. D-vitaminprovet hade inte kommit in ännu, men jag låg lågt förra gången så troligen låg jag nog inte bättre nu..
I övrigt så låg alla mina värden inom okej-skalan.. Dock låg mitt Hb på 118, gränes för bra för kvinnor ligger på 117.. Så det låg ju lite på gränsen..
Jag har alltid legat väldigt högt förut i mina värden så det var ju inget kul besked.. Detta gjorde ju att jag inte kan ge blod imorgon.. För deras gräns ligger på 125 har jag för mig.. Tråkigt!
Men jag ska äta lite järntabletter nu hade jag tänkt så värdet ökar igen.. Blutsaft ska ju vara bra också sägs det ju, har dock aldrig testat det..
Men som sagt, mitt Hb är bra, men det kunde varit bättre!
 
I övrigt pratade vi om min kost och motion..
Jag sa att jag äter 5ggr / dag i regel och ca 2-2,5dl/ gång.. och att jag tränar 2ggr/ vecka på gym.
Hon verkade nöjd med det iaf..
 
I övrigt pratade vi om att det är vid 2-års kontrollen som man kan fotodokumentera ev. häng och här i Örebro är det magen och ev. bröst som det gäller, ingenting annat.. Så det är bara att hoppas att tiden är snäll och gör att huden drar ihop sig fint på de övriga ställena..
 
Hur är reglerna i ditt landsting kring det här med överskottshud?
 
När jag kom hem idag lagade jag chili con carne med ris till middag då jag kom på att jag ville testa om jag verkligen äter så mycket som jag sa till Ssk idag..
Jag la upp 1/2dl ris och 1dl chili och jag tyckte det såg mycket ut!
 
 
Mycket riktigt.. Jag åt inte ens upp allt.. 1/2dl mat blev kvar..
 
Jag vet att man orkar lite olika mycket beroende på vad det är för mat.. Men jag sa nog lite missvisande till Ssk.. Jag borde sagt mellan 1-2dl..
 
För vi pratade om just det där med storleken att det är ok att äta 5ggr/dag om man äter den mängden jag uppgav.. Men äter man betydligt mindre så måste man öka antalet gånger per dag för att komma upp i samma mängd mat / dag..
Blir alltid lite kluven kring det där med å äta 5 eller 5 gånger/ dag.. Äh, jag fortsätter nog så som jag gör nu.. Vissa gånger blir det ju faktiskt 6ggr.. Jag får tänka att jag har en liten buffert då till helgens utsvävningar! ;)
 
Jag har iaf ätit årets första semla nu i veckan!
Jag bad pappa komma förbi med semlor då jag barnvaktade systersonen.. Jag och lillkillen delade på 1 semla och jag kände att det var precis lagom gott! :)
 
Semlor är jag riktigt svag för..
Jag minns ett år i högstadiet. Då gick jag runt på alla fik i Mariestad och åt en semla på varje ställe för att jämföra och njuta.. haha! (Dock inte alla på samma dag, men under ett par veckors tid).. :P
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag äter järntabletter varke dag. Det gör alla opade kvinnor här. Så vi äter multivitamin, b12, kalcium med dvitamin och järntabletterna.

Gällande plastikop är det buk och bröst här. Bröst är såklart bara reduktion ingen utfyllnad. Tyvärr ;) vi ska ha bmi 27 eller lägre.

Svar: Jag äter b12, mitt val kvinna samt kalcium med d-vitamin varje dag.. Järntabletter behövde jag endast äta de första två månaderna efter operationen 2st/dag.. Jag har ju som sagt inget dåligt värde, men sämre än vad jag har haft förut och för "dåligt" för att få lämna blod..Men jag har valt att äta järntabletter nu i någon vecka för att hjälpa värdet på traven.. :)
Myzan

2014-01-16 @ 11:10:39
URL: http://bmi41.blogspot.com
Postat av: Madde

Jag tro de nuligen kommer att inga landsting sätter ok på armar och låt. Mage kör de 7cm häng på här i Gävleborg sen brösten är ju en viss mångd man ska ha. Men lycka till och hoppas du får godkänt på de nästa år :) Hade du viljat gjort armar eller så?

Åhh semla är så god, gör mig svag!

Ligger kring 2-2,5dl jag med när jag äter. men beror lite på vad man äter då viss mat gör en väldigt mätt fort. Om jag ska äta potatismos får jag äta lite då jag blir så extremt mätt på de direkt.

Svar: Jepp, mina överarmar är verkligen inte roliga. Jag har vingar! Dessutom är det olika storlekar på dem, skiljer flera cm som man kan se med blotta ögat.. låren är heller inge roliga men de är lättare å gömma..
Jo, jag märker också att man blir olika mätt på olika saker. Lite lustigt det där :)
Myzan

2014-01-17 @ 07:25:00
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag har ikväll läst hela din viktresa och jag måste säga att jag är grymt imponerad. Jag ska träffa läkare nästa vecka för att eventuellt starta min resa mot operation. Håll tummarna för att det går vägen och att jag får ett ja för operation. kram

Svar: Åh, tack ska du ha! :)Är det läkare på vc eller kirurgen? Självklart håller jag tummarna för dig :)
Myzan

2014-01-18 @ 21:49:16
Postat av: Johanna

Får man lämna blod i örebro som Opad? Här är det tvärnej pga risk för järnbrist. Trots att jag har grymma depåer och äter järntabletter varje dag. Märkligt. Jag vill också

Svar: Det är en individuell bedömning, men på hemsidan står det 6månader efter en så stor operation.. Jag har haft så superbra värden hela tiden så det är därför jag har kunnat fortsätta ge. Men det har nog bara blivit 1gång sedan min operation.. Men nu får jag se hur det blir.. Vi ska avvakta till i Maj, då ska jag bli inkallad för att endast ta prover och kolla värdena. Är de bra då så kan jag få ge, annars får jag sluta som blodgivare.. =/
Myzan

2014-01-19 @ 11:21:49
URL: http://bmi41.blogspot.com
Postat av: Madde

Vi har haft det jätte mysigt. Såg ni för nå på bio då?
som sockerkaka som man har en slags cream i, jätte gott :P

Svar: Åh, det låter gott! :)Vi såg Hundraåringen! :) Den var lite småkul.. Gillar Robert Gustavsson.
Myzan

2014-01-19 @ 18:10:48
URL: http://gbpminviktresa.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0