Portioner..

Nu när jag har varit opererad i över 1,5år så mäter jag inte min mat så speciellt ofta längre.. Jag vill liksom kunna förlita mig på mitt egna huvuds förstånd och ögonmått.. Men ibland är det faktiskt kul att göra ett litet "stickprov" och mäta mängden för att se om jag har koll..
 
Här har ni dagens lunch som jag mätte upp på min assiett.. :
 
Det här är alltså kräftstjärtar, ris, tomat samt paprika som jag fräst i panna med lite vitlök och kryddor.. Mängden på min "kräftpytt" är 2dl mat. Till detta tog jag 1 msk mango chutney och 1,5msk turkisk yoghurt..
Så totalen är alltså knappt 2,5dl på tallriken..
När jag la upp detta så tyckte jag själv att det så så jäkla mycket ut.. Jag hade aldrig tagit den mängden om jag bara hade gått efter mitt ögonmått, då hade jag tagit minst 0,5dl mindre pytt!
 
Hur som helst så åt jag upp alltihop och blev mätt och belåten! Lite mättare än vad jag brukar bli vissa gånger jag äter.. men det är nog bara bra! Då borde jag ju stå mig längre och inte bli småsugen om en stund igen, vilket jag annars kan bli ibland..
 
2,5dl är alltså inte mycket mat.. Det är ju vad vi får rekommendation att ligga omkring första året som opererade.. Vissa får rekommendation att alltid äta den här mängden livet ut.. Andra får rekommendation att äta lite mer efter 1år som opererade..
 
Skönt att veta iaf att jag inte mår helt pyton av att äta den faktiskt rekommenderade mängden mat! :) Skönt också att veta att jag inte äter mer än jag borde heller, är ju inte bra att överkonsumera heller.. utan att jag faktiskt många gånger äter mindre än det rekommenderade pga. att jag går efter mitt ögonmått på samma assiett som nu användes.. (Då har jag ju lite till godo till de gånger det kanske blir lite mer av något annat..) :P
 
Nej, nu är lunchpausen här hemma över och dags att dra mig iväg till Vällingby centrum för att se om jag kan få någon hjälp att hitta en bikini!
 

Kommentarer
Postat av: jenny lundeqvist

Hur gick det m baddräktsköp?
Kram Jenny

Svar: Blev ingen baddräkt, men bikini.. kommer komma ett inlägg om det :) kram
Myzan

2014-07-10 @ 21:27:18

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0