GBP vs DS

Nu ska jag berätta lite om skillnaden mellan en GBP och en DS.. (så gott jag kan och förstår)..

Gör man en GBP så ser det ut som på bilden här nedan.. Man kopplar bort större delen av magsäcken, lämnar endast kvar en liten ficka (som är ungefär i storlek med en espressokopp). Sedan kopplar man om tarmen upp till den lilla magsäcksfickan. Magsäcken som man har kopplat bort finns fortfarande kvar, och man kopplar på den med tarmen en bit ner på den nya omkopplinge för att man ska få tillgång till galla, matspjälkningsgrejer osv..
Vitsen med denna operation är då alltså att man får en liten liten magsäcksficka kvar att äta med. Vilket gör att man helt enkelt tvingas äta betydligt mycket mindre mat, men oftare.. Sedan eftersom matspjälkningsgrejen kopplas på längre ner så gör det att allt man äter inte hinner tas upp av tarmen och därför passerar ut ur kroppen "oanvänd".. (man har alltså inte tagit upp näringen från den)..

(bilden är tagen ifrån: http://www.cftk.se/vaara-operationer/oeverviktsoperationer/gastric-bypass.aspx)
 
 
Gör man istället en DS så ser bilden ut ungefär såhär.. Man gör först om magsäcken liknande ett rör. Magsäcksdelen som blir över tar man helt enkelt bort.. Sedan så kopplar man även här om tarmarna och sätter dit matspjälkningssystemet längre ner. Men i detta fall tar man bort stor del av tarmarna också, och man kopplar på matspjälkningsystemet så långt ner som typ bara möjligt går.. Så kroppen hinner nästan inte ta upp näringen alls.. (eller jo, men mindre).. Vitsen med denna operation är också att man äter väldigt lite, samt att kroppen har ännu mindre möjlighet att hinna ta upp näringsämnena innan de försvinner ut ur kroppen..
 

(bilden är tagen ifrån: http://www.elsevierimages.com/image/24247.htm)

 
Vad är då för och nackdelarna med dessa två operationer då ur just mitt perspektiv?

Skulle jag genomgå en DS så skulle jag garanterat tappa mer i vikt, men rinsken för undernäring är betydligt högre och detta är en ÖPPEN operation (alltså, de måste öppna hela mig då de gör den och sjukhusvistelsen efter blir mellan 7-10 dagar), sedan är en stor biverkning att man kan få mycket problem med diarréer som kanske aldrig blir bättre..
 
Genomgår jag en GBP så kommer jag också att gå ner i vikt, kanske inte lika mycket som vid en DS, men ändå en hel del.. (och ju mer jag själv kämpar genom att träna, tänka på min kost osv, ju bättre resultat blir det).. Sedan är risken för undernäring inte lika stor.. Den här operationen genomgår man med titthålskirurgi, dvs, de kommer inte öppna upp mig, och man stannar oftast inte kvar på sjukhuset mer än 1-2 dagar..

En nackdel är att man kan drabbas av tarmvred då man har möblerat om så mycket i tarmsystemet.. Men detta försöker de förhindra så mycket som möjligt genom att sy eller häfta ihop slitsarna..

Anledningen till att jag hellre gör en GBP är för att jag inte vill öppnas upp, sedan tycker jag det låter skrämmande med en sååå lång sjukhusvistelse efteråt, samt att både jag och doktorn tror att jag kommer får stora problem med diarréer, vilket inte är så kul att leva med..

Svarade detta hyffsat på era funderingar?
 

Kommentarer
Postat av: Emma [loveshaped]

Tack för utförlig information! Jag hann inte säga något i inlägget under. Men GRATTIS igen till att du har fått det godkänt och klart! Ska bli spännande att få följa din resa! Stor kram!

Svar: Grattis igen vet jag inte om du kan säga, då detta var första gången du ska grattis! :P Men tack ska du ha. Kram
Myzan

2012-10-17 @ 18:55:31
URL: http://loveshaped.blogg.se
Postat av: Tessy

mycket bra svar tycker jag! tackar, tackar!

2012-10-17 @ 21:57:06
Postat av: Liza

Grattis igen! :-)
Har du bestämt dig för eg GBP nu?
Ang diarreerna efter en DS, det går inte att förebygga dom med typ dimor eller så?
Om det är dom som gör att du gör ditt val åt gbp?

Svar: Jag och kirurgen bestämde det redan då vi hade vårt möte.. :) Livslång behandling av dimor? Njaa, vet inte om det varken är ok eller om det är något jag vill.. Tror gbp kommer funka bra! :)
Myzan

2012-10-18 @ 14:48:56
URL: http://lizasgastricbypass.wordpress.com
Postat av: Liza

Ok. Ja jag tror nog oxå gbp kommer funka fint för dig :-)
Huvudsaken är ju att du bestämt dig för vad du vill :-)

2012-10-18 @ 16:40:06
URL: http://lizasgastricbypass.wordpress.com

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0