Våg och mat..

Sitter här nu med spändförväntning över den kommande vägningen imorgon! Jag har ju då inte vägt mig på två veckor, så det ska bli spännande att se om det har hänt lite mer nu!
Idag efter jobbet ska jag och sambon åka och veckohandla.. Jag ska verkligen se till att det kommer hem lite mer variation på mellanmål då.. så att jag slippe äta samma till frukost och alla mellanmål varje dag! Tänkte faktiskt köpa hem banan iaf och se om det kan funka bra för mig. Sedan tänkte jag väl köpa lite nötter att ha som "nödis" i väskan.. å kanske någon sådandär Bar.. Sedan får jag improvicera.. :)
 
Jag har alltid tyckt att det är skönt att skriva en veckans matsedel inför handlingen.. Då vet man exakt vad man ska handla och vad man ska äta under hela veckan. Då  blir det inte sånt kaos varje eftermiddag när man kommer hem och ska komma på när man är som hungrigast "vad fasen ska vi äta idag, vi har ju inget hemma!".. Så därför är det skönt att kunna planera och då veta dagen före om man ska tina upp något från frysen till imorgon eller så..
Sedan handlar vi en gång/vecka. Då ska vi köpa allt vi behöver under den veckan.. På så vis går det inte åt massa onödig tid till massa småhandlingar samt att det är billigare att storhandla och planera sina inköp.
 
Gör ni en veckomatsedel hemma inför eran handling? Håller ni er till handling en gång / vecka eller mer/mindre?

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ja, jag gör matsedel men inte med bestämda rättar för bestämda dagar (blir tokmycket rester och äter det flera dagar i rad) Jag skriver upp omkring 5 maträtter som jag gör min handling utifrån. Det funkar bra för mig! Jag handlar 1 gång i veckan men ibland behöver jag komplettera med något och slinker in i affären.

Svar: Ah, jag förstår det. Har också fått mycket mer rester nu, men försöker istället lära mig att laga mindre portioner av maten nu istället :) Men det kan ju vara lite lättare när man är två och äter i samma hushåll.. Men själv så kanske man inte alltid kan göra så mycket åt att det blir mycket mat för det inte finns mindre storlek på grejer att köpa :)Men visst känns det bra att iaf har en struktur på matveckan.. :)

Kram
Myzan

2013-01-13 @ 13:17:56
URL: http://byebyetjockis.blogg.se

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0