Diskuterar

Har jobbat ännu en dag, men nu är jag leeeeedig, till fredag morgon då det är dags att återgå till arbetet! =P Så det blir inte så lång ledighet egentligen, men det gör den egentligen ännu mer viktig att njutas av till fullo och verkligen koppla av! :)

Jag  hamnade i en diskussion med en brukare idag.. Ämnet var barnaga.. Brukaren hade åsikten att trots att man inte ska slå barn, ocha tt det inte är tillåtet, så är det ändå ok att ge barn smisk på rumpan.. Jag var av en helt annan åsikt, att barnaga överhuvudtaget, varesig det är en liten smisk eller vad som, så ska det inte vara ok! Sen vet jag också att det någon gång kan vara lätt att handla först och tänka sen.. har tyvärr själv gjort det på min lillasyster då vi har bråkat.. visst har hon även slagit mig, men barn som är små har inte samma tankesätt som vi som är ett antal år äldre har.. (men som sagt, det var många år sedan och jag bad om ursäkt, pussade och kramade henne med en gång efteråt.. köpte tom godis till henne som tröst också och så hyrde vi film och kikade på dem tillsammans)
Men iaf, över till diskussionen.. det märktes att vi båda blev lite irriterade på varandra för att vi var av helt olika åsikter. Men vi var inte högljuda, agressiva, skällde eller något sådant.. Och efter att jag hade varit tyst i några minuter började hon prata om det igen som om vi inte ens hade haft diskussionen för en liten stund sedan.. (det är ju fördelen med att ha och göra med många som har en form av demens-sjukdom, just det, att de inte kommer ihåg det och att man kan gå vidare utan att tänka på det något mer).. visst är det ok att diskutera med brukarna om saker och ting, inget fel med det, men visst, i vanliga fall brukar jag mest nicka och hålla med, då det är onödigt att starta en diskussion.. men ibland, då kan man helt enkelt inte bara sitta och "nicka-med-dem".


huuuungrig! är maten inte klar snart?

Kommentarer
Postat av: TinA

ja smaken är som baken.. åsikter är bra att ha, men lätt att tycka att ens egna är rätt o andras är fel. I detta fallet håller jag med dig.. vet inte vaför, men får känslan av att denna brukaren är lite äldre, kanske därför hon tycker att smisk på rumpan är okej än idag.

2010-03-10 @ 20:14:17
URL: http://egoism.blogg.se/

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0