Portioner..

Jag har ju snart varit opererad i åtta månader och funderar lite på det här med matportioner.. storleken och hur ofta osv..
Jag har ju märkt mycket att folk dels får väldigt olika restriktioner ifrån sina respektive opererande sjukhus, och dels fixar att äta olika mycket..
 
Själv äter jag ju 5 gånger per dag, men ska som sagt helst äta 6 gånger.. Någon gång ibland lyckas det bli 6 gånger..
Mina portionsstorlekar ska ligga kring 2,5-3dl.. Men det gör dem ju inte det heller.. :P
 
Här har ni ett exempel:
 
 
Detta var min middag idag. Köttfärsås med riven morot i, spagetti och lite ketschup och riven ost på toppen.. Den här prickiga skålen rymmer exakt 2dl om man fyller den upp till kanten.. Som ni ser har jag inte gjort det här å ändå fixade jag inte att äta upp allt, utan lämnade 3 gafflar mat kvar.. Så det jag fick i mig var väl ca 1,25-1,5dl mat..
 
Är inte det ganska lite egentligen?
Hur mycket äter du och hur länge har du varit opererad?
 

Här ser ni en måltid till.. Köttbullar och spagetti med ketschup.. Detta är på en vanlig stor tallrik hemma hos mamma nu i helgen som var.. Jag åt upp allt detta, men det är ändå bara 1,5dl mat.. Är det något fel på mig eller varför äter jag så lite för? Eller är det vanligt att man gör det?
 
Jag har fått höra så mycket om att efter 1 år som opererad så äter man typ en normalt liten portion igen.. Men fortsätter det såhär så lär jag ju inte göra det.. Alltså, jag klagar egentligen inte, det blir ju billigt för mig att äta såhär å jag blir ju mätt! Men ändå, lite fundersam blir man ju när så många andra kan äta så mycket mer..
 
Ja, jag vet.. Man ska inte jämföra sig med andra!
 
 Var förresten å tog ut mig på gymmet idag och jag bjuder på en bild där ifrån!
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Halloj snygging!
Det är så otroligt vilken skillnad det är på dig. Kan tänka att det finns dom som inte känner igen dig längre =)
Tycker att du är grymt bra!!!!
Det har varit jättekul att följa din resa, vilket jag gärna fortsätter att göra =)
Snart får du uppdatera din omslagsbild på bloggen =)

Ha det så fantastiskt bra och massor kramar
Annika

Svar: Tack så mycket! :)Kul att du gillar min blogg!
Ja, det har du faktiskt rätt i, jag borde uppdatera bilderna på min blogg.. Ska höra med min designer om hon kan hjälpa mig med det snart! :)

Ha en bra helg! Kram
Myzan

2013-08-01 @ 21:06:00
Postat av: Marita

Hej. Mina instruktioner efter op är att mina portioner i all framtid ska vara mellan 1 1/2 till 2 dl.

Svar: Ja, som sagt får man olika instruktioner.. :) Mina ska ligga kring 2,5dl-3dl. :) Men det gör mig inget om jag äter mindre, så länge jag mår bra egentligen! :)
Myzan

2013-08-02 @ 07:20:26
Postat av: Carina

Hej! Har följ din blogg några månader nu. Du skriver väldigt bra tycker jag :-) Jag gjorde min gbp för 4.5 år sen och jag äter fortfarande mina små 1.5 dl portioner fortfarande fast jag äter 7 ggr om dagen, varannan timme det mår jag bäst av och får inga energidippar. Du har varit superduktig och på senaste tiden hr du förändrats väldigt mycket tycker jag. Jag har själv gått ner 79 kg på mina 4.5 år och nuförtiden är det ingen som känner igen mej. Har fått höra att dom tror att min man skaffat sig en ny fru :-P. Kommer fortsätta följa dej i din resa :-)

Svar: Tack så mycket! :) Kul att du har kommit in hit på min blogg och känner att du vill stanna kvar och läsa den! :)Så det är inte så ovanligt med andra ord att man äter lite för jämnan i fortsättningen också då.. :)
Myzan

2013-08-02 @ 11:23:33
Postat av: Tove

Jag har varit opad i 6 månader och kan äta 3 dl, ska också äta 3 dl enligt sjukhuset (St. Görans). Tycker du verkar äta väldigt små portioner, själv var jag mycket trött och sådär innan jag kom upp i 3 dl, men det är såklart individuellt. Bara man får i sig allt som kroppen behöver så! Men verkar som att du var väldigt stor innan op? Jag har hört att man tar en "längre" bit av tarmen om man är större för att det ska få bättre effekt, iaf i USA. Men vet inte om man gör det här!

Svar: Ja, jag var ganska så stor innan operationen, annars hade jag nog aldrig känt behovet av att göra operationen.. Jag känner mig inte speciellt trött (eller iaf inte mer än vad man brukar vara efter en hel dag på jobbet) :P Vad det gäller tarmen har jag ingen som helst aning om hur lång eller kort bit de tog faktiskt.. Men det är något jag nog kommer att fråga vid 1års kontrollen.. Bra att du äter efter ditt sjukhus rekommendationer iaf! :) Jag hade gärna följt mitt sjukhus sådana också, om jag bara hade orkat.. :P
Myzan

2013-08-02 @ 15:16:06

Du får gärna lämna en fin liten kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (den visas inte för andra läsare)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0